Tuesday, January 28, 2014

APA YANG KITA TAK TAHU TENTANG BAYI?

 Amazing cute baby looks so cute that you would love to download baby wallpapers

1. Bayi tiada kepala lutut. Ia tidak membentuk sehinggalah bayi berusia 6 bulan.

2. Bayi tiada air mata. Mereka menangis dan menjerit tetapi air mata sebenar tidak wujud sehinggalah bayi berusia 5 minggu.


3. Mereka mempunyai lebih tulang. Orang dewasa mempunyai 206 dan bayi pula 300 tulang. Kebanyakan dari tulang tersebut bercantum semasa bayi membesar.

4. Empat dari 10 bayi mempunyai tanda lahir.

5. Bayi mempunyai deria bau yang kuat. Boleh mengenali bau badan ibu sebaik dilahirkan.

6. Penglihatan bayi kabur sebaik sahaja dilahirkan.

7. Rambut bayi yang tumbuh semasa dalam rahim ibu akan gugur beransur ansur dan digantikan sepenuhnya oleh rambut baru apabila berusia 6 bulan.

 
8. Bayi baru lahir secara genetiknya mempunyai deria bunyi yang kuat. Boleh membezakan bunyi-bunyian dan boleh mengenali suara ibu serta merta semasa dilahirkan.

9. Deria rasa bayi masih tidak berbentuknya sepenuhnya semasa lahir. Tidak boleh membezakan rasa seperti manis atau masin dengan baik.

10. Jantung bayi baru lahir berdenyut diantara 120-160 degupan seminit berbanding dengan degupan jantung orang dewasa iaitu 60-80 seminit.

11. Bayi bernafas lebih cepat iaitu 30-50 nafas seminit berbanding dengan orang dewasa 16-20 nafas seminit.

12. Berat bayi bertambah 2 kali ganda dari berat semasa lahir pada usia 6 bulan.

13. Mendengarkan musik klasikal menambah kepintaran bayi.


14. Bayi baru lahir tidur 15-20 jam sehari.

15. Bayi cuma mempunyai satu lapisan kulit sebab itulah ia akan alah dan kemerahan dengan senang kepada losyen wangi, sentuhan kasar, gigitan serangga dan sebagainya.

16. Bayi mempunyai kebolehan menyelam sebaik dilahirkan tetapi kebolehan tersebut akan hilang dengan cepatnya.

sumber
 

Namie Beauty

8 comments:

♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH) said...

Info yang sangat menarik.. =D

msredcheesecake said...

kebanyakannya dah tahu dah... maklumlah anak dah 3...hheee

Farah Waheda Wahid said...

perkongsian yang sangat menarik nana...tiba2 terus lagi rindu pada Ash... hu hu hu...

hajar said...

thanks for sharing.... x tau pun pasal fakta ni...

lovely.me said...

wah...my baby 4 dri 10 baby la yg ade tanda lahir...hehe....great info...

amal said...

waaa yekee, num 1 tuu sgt menarik , tak penah perasan pulak diorang takde air mta hee

asha hana said...

hehe info yang sangat bagus dear :)

QasehnyaRania said...

info yg bagus thanks sharing