Friday, April 4, 2014

Perbezaan wakaf dan sedekah


Sedekah adalah ibadah yang kita lakukan dimana pahalanya adalah hanya untuk ketika bersedekah. Contohnya jika kita bersedekah wang kepada seorang peminta sedekah. Kemudiannya dia akan menggunakan wang itu untuk membeli makanan, setelah habis makanan itu dimakan maka pahala bersedekah hanya setakat disitu manakala wakaf adalah juga disebut sedekah jariah (sedekah yang berterusan) dimana harta itu perlulah bersifat kekal. Ganjaran pahala pewakaf akan mengalir dan berkekalan selagi harta yang diwakafkan itu boleh diambil manfaatnya. Contohnya dengan wang RM10 yang pewakaf wakafkan akan dikumpul dalam satu tabung kumpulan wang wakaf dan kemudiannya akan digunakan untuk membiayai pembinaan masjid. Selagi masjid itu kekal berada disitu, selagi itu pahala kita akan terus mengalir. InsyaAllah.

sumber:link
 
 
 
 
 
gambar credit google

Namie Beauty

11 comments:

shahida rahim said...

duit tak boleh wakaf kan??benda yang tak hilang nilainya je yang boleh di wakafkan seperti tanah,bangunan,dan lain2..

are_lin@yu said...

inshallah..walaupn sdkit apa yg kita wakafkan akn brkekalan kan..

Diana Nurul said...

terima kasih atas peringatan. hehehe. jemput follow http://storyfromummi.blogspot.com/. terima kasih

Nurzakiah Hanum said...

GREAT SHARING

ninie_azriena said...

nak tahu apa istimewanya dian vitamin? jom ke blog saya =D

http://ninieazriena91.blogspot.com/2014/04/dianz-vitamin-c-e-whitening-collagen.html

MG schmidt said...

nice sharing :)

*∽ IZAN ∽* said...

perkongsian yg bermanfaat, terima kasih. Sekarang ni kat pejabat pos pun ada wakaf tuk pembinaan kolej.

Pha Is said...

sedekah juga boleh menjadi pahala yg berterusan selagi manfaat dari sedekah kita itu dapat dini'mati oleh orang lain.. :)
menabung digi sini.. :)

Ardini Humaira said...

moga amalam sedekah dan wakaf menjadi satu kebiasaan dalam diri kita InysaaAllah :)

Akeyla Azmi said...

subhanallah!
terima kasih bebanyak kak nana <3
dari dulu lagi qila tanya org sekeliling qila tapi mcm takde respond ehhehehe.
Thanks kak nanaaaaaaaaaa <33

Ainim Suju said...

Sekarang ni dh ada cara mudah nak berwakaf