Thursday, May 15, 2014

Gajus @ ketereh

assalamualaikum...


gajus yang siap dibakar. habis hitam rentung jadinya. tapi jangan dipandang pada luaran. bila da diketuk2 dan dimakan isinya memang rangup sangat! kalau tak hitam rentung gini, kacang gajus ni jadi macam lemau gitu.

 kalau dulu masa balik kampung dan musim buah gajus. acara bakar membakar gajus mesti ada. bakar atas zink. tapi baru ni abah bakar dalam kawah lama. abes berapi2 dalam kawah tu. semerbak harum je bau dia masa bakar.

 kacang gajus


buah gajus dan pucuk gajus..gambar credit to google

haaa...buah gajus ni jugak sedap dibuat masak lemak. pucuk dia pulak sedap dibuat ulam. cicah pulak dengan budu! cik abam panggil gajus..."butir tere". baruku tau nama lain selain ketereh. tapi ritu berbaloh jugokla dengan dia gara2 "butir tere" ni. duk kata mano ado ketereh. "butir tere"  yela2...awak menang :')

Namie Beauty

26 comments:

Nurzakiah Hanum said...

MCM NK TRY NIE

Cik Itah@RRP said...

salam. oo...rupanya bole buat ulam ya? baru tahu hehhehe

nor_farihan said...

macam sedap je hehe...

Farah Waheda Wahid said...

ooo akak baru tau ni boleh buat ulam dan juga masak lemak.... thanks for sharing nana...

Asha Lya said...

tak pernah lagi lya rasa di buat ulam .dap ekk nana :)

NS said...

ulam pucuk gajus mmg sedap.. tp kite tak mkn budu.. dgn sambal belacan pun dah, pehh.. maveles.. hahaha.. cuma terasa likat2 kt lidah skit la lepas mkn.. hehe

adianiez AIDA said...

yes. ulam pucuk gajus terbaik. sedap sgt!!!

Ismi Ana said...

Ehehe..xsuke gajus. Selalu klu mkn biskut raya yg ade gajus, terus buang gajus tu. Tp biskutnye anna mkn. :)

Nini Hanini said...

dulu selalu jugak buat masa kecik,nenek la yang buatkan,hehe. tapi,pokok tu dah takde,so,dah tak dapat makan,memang sedap T-T

rindunya~~~

Ibnu Ramli said...

hehe tahu makan je, tak tahu pula kisah asal gajus ni, yang bawah buah gajus tu bukan kacang dia ke?

Dunia Sementara Acikidah said...

Gajus rentung?? tak pernah nampak dan tak pernah rasa... sedap ke?

Nurul Farahizzati Zakaria said...

saya jarang makan gajus... eh, ke xpernah... tumbuh2an, dr akar sampai ke pucuk ada khasiatnya :)

cahaya mata said...

hak3! comel je..slmt belajar loghat klate k syg.. keep it up!

nana kimie said...

@Nurzakiah Hanum try jangan tak try sis =)

nana kimie said...

@Cik Itah@RRP w'salam...hee..boleh cik itah..cuba la,sedap!

nana kimie said...

@nor_farihan sedap dik an:)

nana kimie said...

@Farah Waheda Wahid sesama akak..... ^^

nana kimie said...

@Asha Lya dap dap! hihi...selalu nana cicah dengan budu...tapi kalau dengan sambal belacan pun sedap jugak =)

nana kimie said...

@NS aah...betul2...ada rasa likat2 sikit pastu...tapi sodapje kan NS ^^

nana kimie said...

@adianiez AIDA yeay!boleh geng dengan akak!terbaik!^^

nana kimie said...

@Ismi Ana olo..yeke..takpa ana... =)

nana kimie said...

@Nini Hanini ololo...cucu manja nenek ni ye...:') kan nini kan...sedap!

nana kimie said...

@Ibnu Ramli aah,kacang dia ada dalam yang bawah tu....kena jemur & bakar dulu..kemudian ketuk2....baru keluar kacang nya...cuba la nanti ye... ^^

nana kimie said...

@Dunia Sementara Acikidah hihi lucu pulak nana baca komen akak.....aah kak,nampak je rentung...tapi kacang dia okje dalam tu..tak rentung pun sebab kulit luar dia keras & tebal...kena ketuk dulu baru keluar kacang =)

nana kimie said...

@Nurul Farahizzati Zakaria yup!betul tu dear!

nana kimie said...

@cahaya mata adeh...nak nyebut tak reti..tulis macam ni boleh la....heeeeee ;p