Friday, September 13, 2013

Tip Sihat Gaya Rasulullah #16 Khasiat bawang putih

assalamualaikum semua...


Orang tua-tua selalu mencampurkan bawang putih dalam makanan mereka. Sebenarnya, bawang putih bukan hanya sekadar menyedapkan makanan malah dapat digunakan sebagai ubat. Selain kandungan antibiotik, antikolesterol dan antiradang, bawang putih juga mengandungi enzim yang melawan barah. Namun cara menyediakannya perlu betul iaitu dengan menghiris ataupun menumbuknya. Biarkan selama 10 minit lalu masukkan ke dalam masakan.

sumber : 365 Tip Sihat Gaya Rasulullah

<<gambar di atas credit to google>>

Namie Beauty

15 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

trima kasih utk perkgsian ini..

Sally Samsaiman said...

nice sharing :)

Lieya Von Jay said...

akak suke sangat makan bawang putih ^_^

Puteri Kayangan?@#$%???? said...

Thank u dear.. baru umi tau khasiat bawang putih .. pas ni umi tak buang lagi bawang otih kalau terjumpa dlm sayur hihi

Farah Waheda Wahid said...

kalau kailan goreng ikan masin memang suka makan bawang putih, tapi kalau sesaja makan memang tak berapa nak gemar...

Cik Itah@RRP said...

nice info but....sy tak suka bawang putihhh..T.T

nanakimie said...

@nuyui a.k.a miss YUI sama2 yui:)

nanakimie said...

@Sally Samsaiman perkongsian bersama,heee

nanakimie said...

@Lieya Von Jay bagus2^-^ amalkan selalu ye,heee....akak kan rajen masak:)

nanakimie said...

@Farah Waheda Wahid nana pun xboleh nak telan kan kalau makan sesaja^-^

nanakimie said...

@Cik Itah@RRP letak dalam masakan pun xmakan ye,it's ok dear...:)

nanakimie said...

most welcome umi:)

chicken_floss said...

meaning that hiris then biarkan baru masak ke? erkk..ke sy salah faham..

nanakimie said...

@chicken_floss kalau ikut fahaman nana macam tu la,heeee...kena hiris or tumbuk dulu,pastu biar 10 minit,baru tumis^-^

chicken_floss said...

oh...mcm tu eh..yelah sbb selalukan hiris2 terus goreng..heee..ok shud try..:)