Monday, March 17, 2014

Adab Mandikan Bayi Baru Lahir

1.      Seeloknya mandikan bayi pada waktu dhuha, kerana pada waktu tersebut fisiologi kitaran darah dan degupan jantung bayi dalam keadaan tenang. Gunakan air yang  suam.

2.      Siraman pertama perlu dimulakan ke atas belakangnya secara perlahan-lahan, kemudian baru disiramkan ke kaki, seterusnya naik ke bahagian punggungnya.

3.      Belaian dan gosokan lembut memainkan peranan penting semasa memandikan bayi. Ini akan membuatkan pengaliran darah bayi lancar dan baik. Siraman disertakan dengan sapuan sabun yang sesuai untuk bayi.

4.      Seterusnya siram dari belakang hingga ke kepala. Siraman di kepala dilakukan secara perlahan, supaya air tidak mengalir masuk ke dalam lubang telinga. Semasa menyiramkan air di belakang kepala ke bahagian hadapan dahi, tangan digunakan untuk menggosok dahi.

5.      Sebaiknya tugas memandikan bayi dilakukan oleh bapa. Sambil memandikan, hati berzikir Ya Latif, Ya Hadi.

6.      Pastikan siraman tidak dilakukan pada muka bayi kerana ia boleh melemaskan bayi serta menyebabkan lubang hidungnya lembap seterusnya mudah selesema atau jangkitan kuman.
 
7.      Siraman yang terakhir, dilakukan ke atas dada seterusnya hingga ke bawah. Tidak digalakkan menyapu sabun pada bahagian hadapan tubuh bayi usia ini, kerana bimbang air dan sabun menyebabkan bahagian pusatnya lembap dan seterusnya melambatkan proses ‘gugur’ tali pusat.

8.      Selepas selesai mandi, lapkan seluruh badan bayi dengan tuala yang bersih. Cara mengelap dimulakan dari kepala kerana kelewatan mengelap bahagian kepala boleh menyebabkan kepala dan ubun-ubun bayi basah serta membawa masalah paru-paru lemah.
 credit sini
Namie Beauty

19 comments:

Nurzakiah Hanum said...

great tips

MAY said...

good sharing dear.

Falsya said...

Memula akak ikut jugak..tp bile anak dh besau skit nie dh xde dh..bgn pun kul 11..canner tuh..hehe

Lieya Von Jay said...

alahai. tips ni comel sgt nana :)

Nanie said...

Suka yang no 5 tu... hehehe

nuyui a.k.a miss YUI said...

info sgt berguna

msredcheesecake said...

sepanjang berpantang dulu hasben yg mandikan anak... bila tanya ada baca zikir tak, dia kata lupa...haish

Akeyla Azmi said...

alahaiii omeynya baby tu hikhik <3

Akeyla Azmi said...

nakkkkkkkkkk gakkkkkkkkkkkkkk

nana kimie said...

@Nurzakiah Hanum :)

nana kimie said...

@MAY sharing is caring kan sis^^

nana kimie said...

@Falsya hihi....mula2 biasala kan kak...nak buat apa semua semangat;p

nana kimie said...

@Lieya Von Jay hihi...kan akak kan.comel je:)

nana kimie said...

@Nanie heeeee.....^^

nana kimie said...

@nuyui a.k.a miss YUI insyaAllah..moga dapat manfaat bersama....

nana kimie said...

@msredcheesecake haa...ok la tu kak...rajin hasben akak bantu:) tapi kalau da terlupa nak buat macam mana kan..huuuu

nana kimie said...

@Akeyla Azmi gigih tau google baby omey2 mandi...heeee

nana kimie said...

@Akeyla Azmi ololo...qilah confirm dapat nye...dun wory dear^^ like mom like doter gitu;p

AnneRaini said...

bagus tips ni tp bapa mandikan baby? husband akak mmg taklah..hehe